Gabapentyna i Pregabalina na ból – czy zalecają przyczynę niepokoju

Leczenie przewlekłego bólu nienowotworowego podczas epidemii opiatów stało się trudnym zadaniem dla klinicystów. Pacjenci chcą, aby ich ból był odpowiednio leczony, a klinicyści szukają bezpiecznych, skutecznych alternatyw dla opioidów. Najnowsze wytyczne Centrum Kontroli i Zapobiegania Chorób (CDC) zalecają klinicystom rozważenie kilku innych klas leków przed zastosowaniem opioidów u pacjentów z przewlekłym bólem nienowotworowym.1 Na przykład acetaminofen i niesteroidowe leki przeciwzapalne (NSAID) wymieniono jako leki pierwszego rzutu opcje bólu związanego z chorobą zwyrodnieniową stawów i bólem krzyża. Jednak paracetamol jest często nieskuteczny, a NLPZ są związane z działaniami niepożądanymi, które ograniczają ich stosowanie, szczególnie u pacjentów w złożonych stanach. Wytyczne CDC zalecają także gabapentynoidy (gabapentynę lub pregabalinę) jako leki pierwszego rzutu w bólu neuropatycznym. Uważamy jednak, że gabapentynoidy są przepisywane nadmiernie – częściowo w odpowiedzi na epidemię opioidową. Wydane recepty na Gabapentin i nieprzyliczone wydatki na Pregabalin, 2012-2016. Dane pochodzą z IMS Health.
Agencja ds. Żywności i Leków (FDA) zatwierdziła gabapentynoidy w leczeniu nerwobólów poopryszczkowych (gabapentyny i pregabaliny), fibromyalgii (pregabalina) i bólu neuropatycznego związanych z cukrzycą lub urazami rdzenia kręgowego (pregabaliną). Jednak podczas pracy w warunkach szpitalnych i ambulatoryjnych zaobserwowaliśmy, że lekarze w naszej społeczności praktykującej coraz częściej przepisują gabapentynę i pregabalinę na niemal każdy rodzaj bólu. Nasze doświadczenie potwierdzają krajowe dane na temat przepisywania leków.2 W 2016 r. Gabapentyna była najczęściej przepisywanym lekiem w Stanach Zjednoczonych: wydano 64 miliony recepty gabapentyny, w porównaniu z 39 milionami w 2012 r. Marka pregabalin (Lyrica) zajęła 8 miejsce w rankingu faktyczne wydatki na leki (tj. wydatki, które nie obejmują rabatów i upustów) w 2016 r., przy wartości sprzedaży wynoszącej 4,4 miliarda USD – ponad dwukrotnie więcej niż w 2012 r. (patrz wykresy). Tylko trzy markowe leki zwykle przepisywane przez lekarzy pierwszego kontaktu miały wyższą sprzedaż niż Lyrica: Lantus insulin, Januvia (sitagliptyna) i Advair (fluticasone-salmeterol). Pozostałe markowe leki, które miały wyższą sprzedaż, są wyjątkowo drogie i zwykle przepisywane przez specjalistów na określone schorzenia (np. Humira [adalimumab] i Enbrel [etanercept] w chorobach autoimmunologicznych oraz Harvoni [ledipasvir-sofosbuvir] w przypadku wirusowego zapalenia wątroby typu C.
Coraz częstsze występowanie chorób, w przypadku których gabapentinoidy są zatwierdzone przez FDA – lub rosnąca tendencja do przepisywania im przez lekarzy tych chorób – prawdopodobnie nie mogą wyjaśnić niedawnego wzrostu stosowania gabapentynoidów. Przeciwnie, podejrzewamy, że klinicyści, którzy desperacko szukają alternatyw dla opioidów, obniżyli próg dla przepisywania gabapentynoidów pacjentom z różnymi rodzajami ostrego, podostrego i przewlekłego bólu nienowotworowego. W przypadku niektórych z tych pacjentów NLPZ są przeciwwskazane; dla innych, poprzednie kursy acetaminofenu i NLPZ okazały się niewystarczające lub pacjent lub klinicysta może postrzegać je jako niewystarczająco silne . Niektórzy pacjenci, czerpiąc z wcześniejszych doświadczeń, uważają opioidy za jedyne źródło odpowiedniej ulgi w bólu, a niektóre z nich szczególnie. zażądać recepty na opioidy
[przypisy: magnesy ferrytowe, stomatolog płock, dentysta Kraków ]