Gabapentyna i Pregabalina na ból – czy zalecają przyczynę niepokoju cd

Na przykład, w badaniu z rakiem kulszowym 40% pacjentów przyjmujących pregabalinę zgłaszało zawroty głowy, w porównaniu z 13% pacjentów przyjmujących placebo.4 Chociaż te działania niepożądane nie zawsze są ciężkie i są odwracalne, gdy leki są przerywane, gabapentynoidy są często przepisywane razem z innymi lekami, które mają działania niepożądane ze strony ośrodkowego układu nerwowego. Taka polipragmina może wpływać na funkcje neurologiczne w subtelny, ale klinicznie istotny sposób. Po trzecie, dowody sugerują, że niektórzy pacjenci niewłaściwie używają, nadużywają lub kierują gabapentyną i pregabaliną.5 Niektórzy użytkownicy opisują działanie euforyczne, a pacjenci mogą doświadczyć odstawienia po nagłym zatrzymaniu dużych dawek. Prawdopodobieństwo nadużywania gabapentynoidów jest podobno wzmożone wśród obecnych lub byłych użytkowników opioidów i benzodiazepin. Nie wiadomo, czy niewłaściwe stosowanie i nadużywanie gabapentynoidów stanie się ważnym problemem zdrowia publicznego.
Wreszcie, bezkrytyczne stosowanie gabapentynoidów poza wskazaniami lekarskimi wzmacnia tendencję do postrzegania leczenia bólu przez soczewkę farmakologiczną. Klinicyści zakładają (być może niepoprawnie, w niektórych przypadkach), że pacjenci zazwyczaj oczekują lub domagają się otrzymania recepty na leki i odczuwają presję, aby zaspokoić te postrzegane oczekiwania pacjentów. Niektórzy klinicyści wyrażają obawy, że opieranie się wymaganiom pacjentów dotyczącym opioidów może prowadzić do obniżenia wyników badań satysfakcji pacjentów, słabych ocen praktyki, a nawet obniżenia dochodów. Jednak odpowiednie postępowanie zarówno w bólu ostrym, jak i przewlekłym polega na badaniu, w jaki sposób ból pacjenta wpływa na aktywność i funkcję oraz na ustalanie realistycznych celów, które mogą obejmować radzenie sobie z bólem lub łagodzenie go, niekoniecznie eliminując go. Takie podejście wymaga czasu (często nieobecnego w szybkich ambulatoryjnych praktykach), wiedzy w zakresie komunikowania o trudnym i często naładowanym emocjonalnie objawie oraz dostępu pacjenta do terminowej kontroli i ciągłości opieki. Pisanie na receptę i przeprowadzka jest znacznie łatwiejsze i mniej stresujące dla lekarzy. Chociaż wytyczne zwykle zachęcają do niefarmakologicznego podejścia do bólu przewlekłego – takiego jak terapia poznawczo-behawioralna lub skierowanie na interdyscyplinarną praktykę bólu – takie opcje mogą być niedostępne lub niedostępne dla wielu pacjentów.
Pacjenci cierpiący na ból zasługują na empatię, zrozumienie, czas i uwagę. Uważamy, że niektórzy z nich mogą skorzystać z próby terapeutycznej gabapentyny lub pregabaliny w celu wskazań pozamedycznych, a także popieramy zdecydowane wysiłki na rzecz ograniczenia przepisywania opioidów. Niemniej jednak, lekarze nie powinni zakładać, że gabapentynoidy są skutecznym sposobem leczenia większości zespołów bólowych lub rutynowo odpowiednim substytutem opioidów. Chociaż gabapentynoidy oferują alternatywę, która jest potencjalnie bezpieczniejsza niż opioidy (i prawdopodobnie bardziej skuteczna u wybranych pacjentów), potrzebne są dodatkowe badania, aby wyraźniej określić ich rolę w leczeniu bólu.
Finansowanie i ujawnianie informacji
Formularze ujawnień dostarczone przez autorów są dostępne pod adresem.
Nie zgłoszono żadnego potencjalnego konfliktu interesów związanego z tym artykułem.
Author Affiliations
Z Departamentu Medycyny, University of South Carolina School of Medicine, Columbia.

Materiał uzupełniający
Referencje (5)
Dowell D, Haegerich TM, Chou R. Wytyczne CDC dotyczące przepisywania opioidów w bólu przewlekłym – Stany Zjednoczone, 2016. JAMA 2016; 315: 1624-1645
Crossref Web of Science Medline
2. Używanie i wydawanie leków w USA – przegląd roku 2016 i prognozy do 2021 r. Parsippany, NJ: Instytut IMS Institute for Healthcare Informatics, 2017 r. (Https://structurecms-staging-psyclone.netdna-ssl.com/client_assets/dwonk /media/attachments/590c/6aa0/6970/2d2d/4182/0000/590c6aa069702d2d41820000.pdf.1493985952).

3. MA Steinman, Bero LA, Chren MM, Landefeld CS. Przegląd narracyjny: promocja gabapentyny: analiza wewnętrznych dokumentów branżowych. Ann Intern Med 2006; 145: 284-293
Crossref Web of Science Medline
4. Mathieson S, Maher CG, McLachlan AJ i in. Próba pregabaliny na ostrą i przewlekłą rwę kulszową. N Engl J Med 2017; 376: 1111-1120
Bezpłatny, pełny tekst Web of Science Medline