Gabapentyna i Pregabalina na ból – czy zalecają przyczynę niepokoju ad

W takich przypadkach lekarze mogą stosować gabapentynoidy jako jedną z niewielu opcji nieopioidowych, bez acetaminofenu i NLPZ. Dotychczasowe praktyki marketingowe pomagają również wyjaśnić rosnące stosowanie gabapentynoidów w różnych rodzajach bólu. Neurontin (oryginalna marka gabapentyny) został zatwierdzony jako lek przeciw wyleczeniom w 1993 r. W ciągu następnych kilku lat producent (Parke-Davis, spółka zależna od Warner-Lambert, nabyta później przez Pfizer), przeprowadziła szeroko zakrojoną kampanię marketingową, aby zwiększyć przepisywanie leku przez Neurontin do stosowania bez wskazań.3 Badania sugerują, że lek ma właściwości przeciwbólowe, ale neuralgia popółpaścowa była jedynym związanym z bólem wskazaniem, dla którego istniały wystarczające dowody z badań klinicznych, które uzasadniały zatwierdzenie przez FDA. Ostatecznie, w 2004 r. (Po tym, jak patent Neurontin wygasł, a gabapentyna stała się dostępna jako lek generyczny), producent przyznał się do niewłaściwego marketingu poza marką i zapłacił karę.
Pregabalin, który jest nadal dostępny tylko jako markowy Lyrica, został zatwierdzony do leczenia neuropatii cukrzycowej i neuralgii poopryszczkowej w 2004 r. I fibromialgii w 2007 r. W 2012 r. Producent zapłacił ugodę za wprowadzającą w błąd promocję tego leku dla wskazań poza wskazaniami. W ostatnich latach firma wykorzystała szeroką reklamę bezpośrednią dla konsumenta, aby promować Lyrica z powodu bolesnej neuropatii cukrzycowej i fibromialgii. Chociaż Lyrica jest zatwierdzona do obu tych wskazań, reklama prawdopodobnie promuje przekonanie, że ma ona bardziej ogólne zastosowanie jako lek przeciwbólowy. Niektórzy klinicyści mogą implicytnie stosować wskazanie fibromialgii w celu usprawiedliwienia stosowania niefarmaceutycznych recept, nie tylko w przypadku źle zdefiniowanego bólu, który wydaje się podobny do bólu związanego z fibromialgią, ale także w przypadku bardziej określonych stanów, takich jak ból krzyża i ból związany z chorobą zwyrodnieniową stawów. Ponadto, na lekarzy prawdopodobnie wpływ mają wytyczne i artykuły przeglądowe, które ekstrapolują z literatury na temat neuropatii cukrzycowej i popółpęcherzowej i potwierdzają stosowanie gabapentynoidów w przypadku bólu postrzeganego jako neuropatyczny.
Ale nawet jeśli coraz częstsze stosowanie gabapentynoidów odzwierciedla – przynajmniej częściowo – chęć klinicystów do przepisywania możliwie bezpieczniejszych alternatyw dla opioidów, uważamy, że istnieje kilka powodów do obaw o ten trend. Po pierwsze, dość solidne dowody potwierdzają skuteczność niektórych leków stosowanych poza wskazaniami, ale nie dotyczy to gabapentynoidów. Stwierdziliśmy, że ostatnio opublikowane badania kliniczne dotyczące gabapentynoidów pod kątem bólu obejmowały gabapentynoidy jednodawkowe lub krótkotrwałe w celu złagodzenia bólu pooperacyjnego, co nie jest wskazane w ogólnej ambulatoryjnej praktyce. Stosunkowo niewiele badań klinicznych oceniło stosowanie gabapentynoidów w zespołach bólowych, do których są one przepisywane poza wskazaniami – i wiele z tych badań było niekontrolowanych lub niewystarczająco kontrolowanych i krótkotrwałych. Wśród nielicznych dobrze przeprowadzonych, odpowiednio kontrolowanych, podwójnie zaślepionych badań, wyniki zostały zmieszane w najlepszym przypadku. W niedawno przeprowadzonym rygorystycznie przeprowadzonym badaniu z kontrolą placebo pregabalina była nieskuteczna u pacjentów z bolesną rwa kulszową.4
Po drugie, gabapentynoidy mogą mieć nietrywialne skutki uboczne. Sedacja i zawroty głowy są stosunkowo częste, a niektórzy pacjenci doświadczają trudności poznawczych podczas przyjmowania tych leków
[więcej w: Usługi stomatologiczne, stomatolog poznań, anatomia palpacyjna ]

Powiązane tematy z artykułem: anatomia palpacyjna stomatolog poznań Usługi stomatologiczne