Chirurgia a terapia fizyczna dla łzy łąkotki i choroby zwyrodnieniowej stawów

Czy artroskopowa częściowa meniskektomia u pacjentów z objawami ze łzami łąkotkowymi i z powodu choroby zwyrodnieniowej stawu kolanowego daje lepsze wyniki funkcjonalne niż leczenie nieoperacyjne, jest niepewna. Metody
Przeprowadziliśmy wieloośrodkowe, randomizowane, kontrolowane badanie z udziałem pacjentów z objawami w wieku 45 lat lub starszych z łzami łąkotek i dowodami łagodnej do umiarkowanej choroby zwyrodnieniowej stawów w obrazowaniu. Losowo przydzielono 351 pacjentów do operacji i pooperacyjnej fizjoterapii lub standardowego schematu fizykoterapii (z możliwością przejścia na zabieg chirurgiczny według uznania pacjenta i chirurga). Pacjentów oceniano po 6 i 12 miesiącach. Głównym wynikiem była różnica między grupami w odniesieniu do zmian zachodzących w zachodnim Ontario i McMaster University. Wskaźnik funkcji kostno-stawowych Index (WOMAC) w zakresie funkcji fizycznych (w zakresie od 0 do 100, z wyższymi wynikami wskazującymi na bardziej nasilone objawy) 6 miesięcy po randomizacji.
Wyniki
W analizie zamiar-leczenie, średnia poprawa wyniku WOMAC po 6 miesiącach wyniosła 20,9 punktu (95% przedział ufności [CI], 17,9 do 23,9) w grupie chirurgicznej i 18,5 (95% CI, 15,6 do 21,5) w grupie z fizykoterapią (średnia różnica, 2,4 punktu, 95% CI, -1,8 do 6,5). Po 6 miesiącach 51 aktywnych uczestników badania, którzy zostali przydzieleni do terapii fizycznej samodzielnie (30%), przeszło operację, a 9 pacjentów przydzielonych do zabiegu chirurgicznego (6%) nie przeszło operacji. Wyniki po 12 miesiącach były podobne do tych po 6 miesiącach. Częstość zdarzeń niepożądanych nie różniła się istotnie pomiędzy grupami.
Wnioski
W analizie zamiar-leczenie nie znaleźliśmy znaczących różnic między grupami badanymi w poprawie funkcjonalnej 6 miesięcy po randomizacji; jednak 30% pacjentów, którzy zostali przydzieleni do fizykoterapii, przeszło operację w ciągu 6 miesięcy. (Finansowany przez Narodowy Instytut Zapalenia Stawów i Chorób Mięśniowo-Szkieletowych i Skóry, numer METEOR ClinicalTrials.gov, NCT00597012.)
Wprowadzenie
Objawowe, potwierdzone radiologicznie zapalenie kości i stawów kolana dotyka ponad 9 milionów osób w Stanach Zjednoczonych.1 Łzy meniskalne są również bardzo rozpowszechnione, z obrazowym dowodem łez łąkotki zaobserwowanym u 35% osób w wieku powyżej 50 lat; dwie trzecie tych łez jest bezobjawowych.2 Uszkodzenia łąkotki są szczególnie częste u osób z chorobą zwyrodnieniową stawu 3,3,4 i są często leczone operacyjnie z artroskopową częściową meniscektomią. Ta procedura, w której chirurg przycina zerwany menisk na stabilnym brzegu, jest wykonywana dla szeregu wskazań w ponad 465,000 osób rocznie w Stanach Zjednoczonych.5
Wysoka częstość występowania łąkotek u pacjentów z chorobą zwyrodnieniową stawu kolanowego i obserwacja, że zmiany te są często bezobjawowe, podważają zdolność klinicystów do ustalenia, czy objawy są spowodowane przez łzę, zapalenie kości i stawów, czy oba.
[hasła pokrewne: stomatolog opole, stomatologia implanty, dentysta bielsko ]